Astronomidagarna lockade många till Lund

Föreläsningssal med talare och publik. Foto.

I onsdags inleddes Astronomidagarna 2024. Konferensen arrangeras vartannat år vid lärosäten runt om i Sverige. I år hade turen kommit till Lund.

Cirka 130 astronomer hade sökt sig till aulan på LUX för att under tre dagar lyssna till ett 30-tal föreläsare som ska prata om allt ifrån solförmörkelser och stenplaneter till mörk materia. Bakom evenemanget står Lund Observatory och Svenska Astronomiska Sällskapet.

– Astronomidagarna är ett fantastiskt tillfälle att nätverka och uppdatera varandra om vilken forskning som bedrivs i Sverige, säger Anna Arnadottir, planetariumdirektör och forskningsingenjör vid fysiska institutionen.

Astronomidagarna har vuxit ordentligt sedan Lund senast stod som värd 2013.

Porträtt två personer. Foto.
Thomas Bensby och Anna Arnadottir tog emot besökarna som kom från hela landet.

– Det är extra kul att det är så många unga forskare som kommer hit och presenterar sitt arbete. En tredjedel av föreläsarna har jag aldrig hört talas om, säger Thomas Bensby, universitetslektor i astrofysik.

Under öppningsdagen höll även geologiforskaren Sanna Alwmark en populärvetenskaplig hedersföreläsning om stenplaneternas tidiga historia, med fokus på Mars.

Text och foto: Johan Joelsson.