Biolog drivande i Lunds doktorandkår

Mötesdeltagare runt bord. Foto.
Styrelsen för Lunds doktorandkår möttes på biologiska institutionen. Närmast skärmen syns Nima Mohseni. Foto: Anders Örtegren.

1996 bildades Lunds doktorandkår – den allra första i Sverige. Sedan dess har mycket förändrats, men många av utmaningarna är desamma. Nyligen möttes kårens styrelse på biologiska institutionen för att diskutera metoder för att förbättra doktorandernas villkor.

Nima Mohseni är inte bara forskare i molekylärbiologi. Han är också en av de drivande krafterna i Lunds doktorandkår. Kåren består av 479 doktorander från alla fakulteter i Lund, förutom LTH. Nyligen höll kåren ett styrelsemöte på biologiska institutionen.

– Vi var länge den enda doktorandkåren i landet. Men 2004 bildades en i Malmö. Och i förra veckan fick jag ett mejl om att Göteborgs universitet också var i startgroparna. Jag tycker det borde finnas en kår vid varje lärosäte, säger Nima Mohseni.

Vid styrelsemötet var doktorandombudsmannen Haro de Grauw inbjuden att berätta om resultaten från den psykosociala enkät som gjordes förra året. Totalt svarade 388 doktorander på frågor om ångest, stress och depression.

– Mellan 40 och 50 procent hade upplevt ångest, stress och depression utanför det normala spannet. Det är inte okej. Detta är något vi jobbar med mot både Arbetsmiljöverket och universitet, säger Nima Mohseni.

En annan fråga som diskuterades var språkfrågan. Doktorandkåren menar att det måste finnas möjligheter att undervisa och ha laborationer på engelska på grundnivå, och att universitetet bör bli bättre på att erbjuda svenskkurser specifikt riktade till doktorander.

– Vi jobbar också aktivt för att doktoranderna ska få bättre löner och att lönerna inte ska skilja sig så mycket mellan de olika fakulteterna. Vi har nyligen även lagt grunden för dialoger mellan kåren och fackförbunden. Vi arbetar brett, men hela tiden med doktorandernas bästa för ögonen, säger Nima Mohseni.