Uppdatering från vårens arbete med Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2)

Bild från Science Village med byggnaden The Space i bakgrunden. Bild. C. Schubert
Bild på spårvagn och The Space i Science Village. Bild. C. Schubert

Sedan januari har projektgruppen för Etapp 2 tillsammans med White Arkitekter arbetat intensivt med att utvärdera lokalprogrammet. Under våren har fokus varit på de tre prioriteringsområden som nämns i programmet. Arbetet har främst handlat om att bedöma dessa områden med avseende på kostnad, genomförbarhet och förmågan att uppnå uppsatta effektmål för etableringen i Science Village.

De prioriterade områdena, förutom etablering av scenario fem i Science Village är teoretiska, och avsikten är att använda dem som grund för att jämföra olika kostnadsalternativ. De prioriterade områdena och dess omfattning diskuteras i lokalprogrammet och i ett nyligen publicerat inlägg på Science Village-bloggen (länk nedan).

Projektgruppen planerar att fortsätta utvärderingsarbetet under hösten och att fortsätta diskussionerna med ledningarna vid Lunds Tekniska Högskola (LTH) och naturvetenskapliga fakulteten, samt med verksamheten.

Rumsfunktionsprogram

En annan viktig del av arbetet är att formulera ett rumsfunktionsprogram, vilket är grundläggande vid upphandlingen av ett byggprojekt. Rumsfunktionsprogrammet är en detaljerad beskrivning av kraven för varje rum. Det visar hur rummen ska användas och fungera, samt eventuella krav på utrustning och möblering som till exempel om är svår att få in, om det går att flyttas eller behöver bytas ut. Projektgruppen har startat arbetet med programmet och det kommer att pågå samtidigt som utvärderingsarbetet.

Planprogramsarbetet

Lunds kommuns arbete med planprogrammet sker parallellt med universitetets egna arbete. Planprogrammet bedömer lämpligheten av olika tänkta byggnader och projekt, samt områdets utveckling i ett större sammanhang studeras. Projektgruppen har bidragit med input och feedback för att säkerställa att planprogrammet motsvarar universitetets visioner och behov. Programmet kommer att lämnas in till byggnadsnämnden i juni, förhoppningsvis med universitetets input.

Studentträff i Science Village

Utöver arbetet med att utvärdera lokalprogrammet så arrangerade projektgruppen en träff för studentkårerna, Lunds Naturvetarkår (LUNA) och Teknologkåren LTH (TLTH), i området. Innan genomgången av universitetets arbete för etableringen i Science Village fick studenterna en spännande rundtur i området och ett besök i The Loop för att se Science Village Hall. Därefter höll projektledaren och professor Knut Deppert en uppdatering kring etableringsarbetet och planprogramsarbetet.

Mer information om vårens projektarbete finns publicerad på Science Village-bloggen.

Uppdatering angående Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2)