Årliga verksamhetsdialoger – fakultetens interna uppföljning
Här kan du läsa om hur fakulteten arbetar med att följa upp och utvärdera utbildningarnas kvalitet samt kvalitetsarbetet i stort.
Om verksamhetsdialogerna
De årliga verksamhetsdialogerna mellan fakultetsledningen, respektive institutionsledning och studentkårer utgör navet i arbetet med att följa upp och utvärdera utbildningarnas kvalitet, samt kvalitetsarbetet i stort.
Verksamhetsdialogerna har årliga gemensamma teman, som i stort är strukturerade enligt Universitetskanslersämbetets (UKÄ:s) bedömningsområden för utbildning. De teman som fakulteten utvärderar under åren 2019–2024 utgår ifrån Lunds universitets gemensamma kvalitetskriterier och följer en sexårscykel.
Verksamhetsdialogerna omfattar moment av både utvärdering och uppföljning av utbildningskvaliteten. Inför den delen som gäller utvärdering sammanställer institutionerna självvärderingar och annat underlag som handlar om utbildningskvaliteten. Självvärderingarna utgår från instruktioner med frågor inom respektive tema/bedömningsområde, som fakulteten skickar till institutionerna inför varje dialog. Resultaten ligger sedan till grund för utvecklingsplaner och planering av särskilda utvecklingsprojekt.
Tidsplan för verksamhetsdialoger med bedömningsområden 2019–2024
2024
Utvärdering av kvalitetssäkringssystemet med fokus på bedömningsområden/teman:
- Styrning och organisation
- Utformning genomförande och resultat: uppföljning, åtgärder och återkoppling
2023
Huvudutvärdering – utbildningsspecifik utvärdering med fokus på bedömningsområden/teman:
- Förutsättningar: utbildningsmiljö
- Utformning genomförande och resultat: måluppfyllelse
- Arbetsliv och samverkan
2022
Bedömningsområden/teman som berördes:
- Perspektiv i utbildningen: internationalisering
- Arbetsliv och samverkan
2021
Bedömningsområden/teman som berördes:
- Förutsättningar: personal, utbildningsmiljö, infrastruktur, studentstöd och läranderesurser samt genomförande av utbildning inom planerad studietid
2020
Bedömningsområden/teman som berördes:
- Förutsättningar: genomförande av utbildning inom planerad studietid
- Utformning genomförande och resultat: måluppfyllelse
- Perspektiv i utbildningen: lika villkor samt hållbar utveckling
2019
Bedömningsområden/teman som berördes:
- Styrning och organisation
- Förutsättningar: personal samt genomförande av utbildning inom planerad studietid
- Utformning, genomförande och resultat: måluppfyllelse
- Studentperspektiv
Utvecklingsplaner 2019–2024
Om institutionernas självvärderingar visar att det finns utvecklingsbehov inom ett visst bedömningsområde, ska fakulteten ta fram en utvecklingsplan för området. Detta gör fakulteten i samråd med institutionerna.
Nedan kan du läsa utvecklingsplanerna.
- Rapport 2023: utvecklingsplan inför 2024 ersätts av institutionsspecifika utvecklingsplaner som tas fram baserat på den externa utbildningsutvärderingen som genomfördes 2023.
- Rapport 2022: Utvecklingsplan inför 2023 (PDF, 224 kB, ny flik)
- Rapport 2021: Utvecklingsplan inför 2022 (PDF, 251 kB, ny flik)
Planen togs fram efter verksamhetsdialoger 2021. - Rapport 2020: Utvecklingsplan inför 2021 (PDF, 321 kB, ny flik)
Planen togs fram efter verksamhetsdialoger 2020. - Rapport 2019: Utvecklingsplan inför 2020 PDF, 264 kB, ny flik)
Planen togs fram efter verksamhetsdialoger 2019.
Uppföljning av utvecklingsplaner 2019–2024
Resultaten av åtgärderna, som är definierade i respektive utvecklingsplan samt i särskilda utvecklingsprojekt, kommer att redovisas för fakultetsstyrelsen i slutet av sexårscykeln.
Fördjupad information
Anställda har tillgång till både instruktionerna inför verksamhetsdialogerna och institutionernas självvärderingar på fakultetens SharePoint-sida. Om du vill få tillgång till dokumenten men saknar behörighet, kan du kontakta Ina Alexandersson.
Läs dokument som berör verksamhetsdialogerna på fakultetens SharePoint-sida
Kontaktuppgifter till Ina Alexandersson (medarbetarwebben.lu.se)