Förslag på namn till en potentiell gemensam institution

Bild från visionsworkshop i april. Bilden visar deltagare.
Bild från visionsworkshopparna i april. Bild av Cecilia Schubert (Kommunikatör)

Prefekterna för centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) och geologiska institutionen har enats om ett namnförslag för en gemensam institution, om ett beslut om samorganisation tas i september. Nedan följer en bakgrund till hur institutionsrepresentanterna, som fått i uppdrag att ta fram namnförslag, har arbetat fram de presenterade namnen och hur arbetsprocessen har sett ut.

Förslag från workshopparna

I samband med visionsworkshopparna den 24 och 26 april fick medarbetare vid berörda verksamheter möjlighet att skicka in namnförslag till en gemensam institution som inkluderar CEC, INES och institutionen för geologi. Totalt inkom över 40 förslag. Medarbetare som inte kunde delta i workshopparna hade också möjlighet att lämna sina idéer, vilket några valde att göra.

Namngivningsfrågan var sedan en central del av workshopparna. Deltagarna diskuterade kriterier för det nya namnet och kom fram till att det bör vara:

• kort och enkelt
  • inkluderande för nuvarande verksamheter
  • ha potential att bli ett internationellt varumärke.
  • namnet bör också gärna signalera innovation och nytänkande.

Under workshopparna gick deltagarna igenom de inkomna förslagen för att sortera och eventuellt skapa nya förslag, baserat på materialet. Efter arbete i mindre grupper framkom tio förslag på engelska och åtta förslag på svenska (se nedan). Namnen har därefter diskuterats av institutionsrepresentanterna som tittat på hur väl namnen uppfyller de uppsatta kriterierna och vilka ord och kombinationer som är återkommande.

Förslag som togs vidare

Institutionsrepresentanterna kom fram till följande namnförslag som diskuterades under prefektmötet i slutet av maj:

• Miljö- och geovetenskapliga institutionen / Department of Earth and Environmental Sciences
  • Institutionen för geovetenskap, miljö och klimat / Department of Earth, Climate and Environmental Sciences
  • Geo- och miljövetenskapligt centrum / Lund University Centre for Earth & Environmental Science (LUCEE)
  • Geovetenskapliga institutionen / Department of Earth Science

På mötet enades prefekterna och andra närvarande mötesdeltagare om följande förslag:

Ovan namn är kort och enkelt samt inkluderande för nuvarande verksamheter och identiteter. Det har potential att bli ett internationellt varumärke, men är möjligen inte så nytänkande, då många andra institutioner i universitetsvärlden bär liknande namn. Ordet "klimat" inkluderas inte för att hålla namnet kort. Att ha ordet ”centre/centrum” i namnet var inte aktuellt då det inte är ett centrum/centerbildning.

Möjlighet att lämna feedback på förslaget

Berörda verksamheter har nu möjlighet att lämna feedback på namnförslaget som prefekterna har enats om. Feedback samlas in och ska lämnas in senast den fjärde juni för att kunna diskuteras vid nästa prefektmöte den femte juni. Medarbetare kan lämna sina synpunkter direkt till prefekterna på geologiska institutionen och vid INES. Vid CEC lämnar medarbetare sin feedback till sina närmsta chefer, som vidarebefordrar till föreståndaren.

Namnförslagen ska därefter presenteras för fakultetsstyrelsen i samband med beslutet om en eventuell samorganisation i september.

Namnförslag från visionsworkshopparna

• Institutionen för jordens system, klimat och miljö / Department of Earth, Climate and Environmental sciences (ECE)
  • Geo- och miljövetenskapliga institutionen / Department of Earth and Environmental Sciences
  • Ingen motsvarighet på svenska / Department for Planetary Systems Health